כידוע, יש לי עניין מיוחד במערכי הוראה וב…

כידוע, יש לי עניין מיוחד במערכי הוראה ובספרות מקצועית (אני עודי תר אחר המונח המתאים ביותר; בצבא קראנו לזה ‘ניהול ידע’, באוניברסיטה נראה שיש מינוחים מתאימים והולמים יותר, בפרט בהתחשב בכך שההקשר גם הוא אינו זהה). אז כמה עדכונים, למען הפצה ולמען, בנוהל, ניהול ידע:

1. גרסה חדשה של ספר ליניארית1 – באדיבותה הרבה גב’ שהם לצטר, שתרגלה בסמסטר הסתיו החולף את [כיתת התרגול שלי ב-]ליניארית2, העבירה קריאת ביקורת (Peer review?) את הספר ליניארית1 שלי [טוב, את החלק התיאורטי שבו, אבל המשפטים וההוכחות עצמן פחות זקוקים לפידבק]. חלק גדול מההערות המעולות שלה שילבתי, חלק דחיתי כי אני לא מסכים איתה, חלק דחיתי כי איני מסכים איתן ברמה העקרונית, וחלק דחיתי לשעת כושר. בפרט, השינוי/שיפור הגדול היחיד שעוד חשוב לי לעשות הוא לשלב את המשפטים וההוכחות כחלק מההוראה העצמה – 2 הסיבות שהמשפטים הם בנפרד מההסברים הם: א) כי חשוב שיהיה נספח של רשימת משפטים, שאיתו ילמדו למבחן; ב) מסיבות ‘היסטוריות’ [התחלתי את המסמך מהמשפטים]. בקיצור, בשעת כושר.

2. אתר חדש לספר ליניארית1 – בעקבות מסעו של אלון מנור בעקבות בנק אקדמי אישי משלו לכל החומר האקדמי בעולם (ועל מסעו המבורך של אלון בפוסט אחר) נחשפתי מקרוב לפלאיו של גוגל-סייטס, שכמו כל דבר אחר שגוגל נוגעים בו (טוב, לא הכל, מן הסתם היו פלופי-על כגון ווייב ובאזז) הוא יוצא מגדר הרגיל. בקיצור, אחרי התנסות נחמדה בעם HTMLים גסים, עברתי לארח את העמודון שמציג את הספר באתר של גוגל:
https://sites.google.com/site/linearit1hujibook/

כרגיל בדברים האלה, הכיף הכי גדול היה בכינון האינסופי של עיצוב האתר (איזה צבעים לשים? איזה לוגו? איזה כותרת? איך אני אקרא לו?), אבל בשורה התחתונה היא שעכשיו יש מראה קצת יותר מכובד ורציני. וגם, באדיבות גוגל, ניטור קצת יותר נורמלי של נתוני השימוש, אם כי אני חש שזה עדיין רחוק מלהוות אינדיקציה מהימנה ו/או רלוונטית מדי.

הלינק הקודם (bit.ly/linearit1_huji_book) עדיין קיים, אם כי דרך redirect מכוער קמעה.

אני עדיין אשמח אם תוכלו להפיץ את זה לכל תלמיד/ת שנה א של מדמ’ח/מתמטיקה (או כל אחד אחר שמתגלגל לעשות את הקורס ליניארית1). כזכור, זהו ספר חינמי ללימוד אלגברה ליניארית1, ואני (המחבר) זמין לתיקונים ושיפורים במידת הצורך של סטודנטים.

3. ספר חדש, לקורס אלגוריתמים – התחלתי משהו דומה עבור הקורס אלגוריתמים (67504), אותו אני לוקח בימים אלו עם פרופ’ נתי ליניאל. את עיקרי הפנייה שלי לפרופ’ אפשר למצוא בפוסט הקודם (https://sellarafaeli.wordpress.com/מכתב-לפרופ’-נתי-ליניאל-המרצה-לאלגו-אוד), ו’תקציר המנהלים’ שלה הוא: אין סיבה ללמד את הקורס הזה (כמו כל קורס) בע"פ; מוטב (בהרבה) לכתוב את הדברים. פרופ’ ליניאל נענה טנטטיבית (אין לזה מילה בעברית, הא? כמה מייצג) וביקש שנכין (אכין?) דוגמה למה הייתי רוצה לראות: נניח, אם הקורס נמשך 14 שבועות, להכין את התוכן של שבוע אחד. השבת הכנתי את החצי הראשון – למעשה, המקביל של השיעור הראשון של אלגוריתמים. לקח לי בערך שעתיים וחצי – הערכת הזמנים חשובה במיוחד להערכת הקוסט-אפקטיביות והפיסיביליות של פרויקט שכזה; פרופ’ ליניאל טען שבפעם האחרונה שהוא ניסה מיזם שכזה, לקח 5 שנים (!!) עד שהצליחו להגיע לתוצר רצוי. לדידי, אין סיבה להגיע בכלל לסדרי גודל כאלה. קיץ/סמסטר הוא הדרוש לקבוצה מוכשרת של אנשים לסיים מיזם שכזה, בראייתי, באיכות טובה – למעשה, אם בכלל, כאן בראייתי טמונה הבעיה, שכן בתור סטודנט (מתקשה) לאלגוריתמים בהווה, קשה לי לראות את עצמי כמוסמך ללמד אחרים (בניגוד לליניארית1, למשל). נו, אין מה לעשות – במצבים מסוימים על כל חייל לראות עצמו וגו’.

בקיצור, סיימתי את השיעור הראשון. שעתיים וחצי. אנשאללה במהלך השבוע/יים הקרובים וסופיהם, אעשה את החצי (כלומר השיעור) השני. אח’כ נבקש מעוזרי ההוראה שיגידו אם נראה להם שיש משהו להוסיף/לשפר, ואח’כ להוד פרופסוריותו נ. ליניאל. ועתה לסיבה שאני בכלל נדרש לכל זה, לענייננו ולעניינכם הקוראים: בנוהל, כל פידבק – הערות, טענות, בעיות, מענות, ת"ש, מין, כלכלה – תתקבלנה בברכה.

* גרסת פי-די-אף:
ספר אלגו, פרק א

שתהיה לכולנו שבת שלום, שבוע טוב, ובהצלחה.

  • Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s