כשל חינוכי, לייב

‮מדי פעם רואים בעיתון, או עולה בשיחת סלון, הקובלנה הקבועה נגד החינוך כיום. איך רמת החינוך ירודה, גם בציונים אבל בעיקר הערכים; איך לאף אחד אין היום כבוד – לא לחברו, לא כלפי הממסד ולא כלפי המורה. המסקנה של אותן טענות היא לרוב כמה חשוב להשקיע בחינוך, הילדים הם העתיד, יש לדרוש יותר ולהפסיק להתפשר, וכיו”ב; רק לפני מספר ימים כתב כך סטף ורטהיימר ב”הארץ”. אני כמובן מסכים עם טענה זו (אם כי יקום קורא “הארץ” שירצה שהבן שלו יהיה מורה). הטענה מזכירה לי את ה’מחסור ברופאים’ בארץ עליו דווח לפני כחודש בעיתונות; כפי שהגדירה זאת ידידתי אלינער, סטודנטית לרפואה – ממש אין מחסור בתל-השומר ובארלזורוב; המחסור הוא ברופאים בפוריה ובזיו. מה, למדתי רפואה (והרי זו ‘שליחות’) כדי לגור באיזה חור-תחת בקצה הארץ? יקום הרופא – או אפילו האם הגוש-דנית לרופא – שתסכים ותרצה שהבן שלה ילך ויגור ב”פריפריה”.
עיקר סיפורי מתמקד באנקדוטה עדכנית; מקרה חינוכי שאירע לאחרונה שממחיש את הדרדרות החינוך. המקרה מתרחש בביה”ס התיכון בו למדתי – תיכון “הריאלי בעברי בחיפה”. ‘הריאלי’ קיים מאז 7191, ורשימת בוגריו הארוכה כוללת בין השאר את לסקוב, מקלף, (2 הרמטכ’לים הנוספים), עזר ויצמן, מצנע, ועוד 213(?) נופלים במערכות ישראל. ביה”ס תמיד היה חצי-פרטי (כלומר, ממומן ע”י הורי התלמידים) ובקיצור – בית-ספר ותיק, מהסלתא והשמנה. קמפוס בית הספר גדול-מימדים, ומכיל מספר בנייני כיתות. בניין הכיתות החדש ביותר – אשר מעט גדול יותר, יפה יותר, מודרני יותר – אכלס בד”כ את שכבת כיתות י”ב. השנה, מסיבות שונות, החליטה הנהלת ביה”ס לשנות את ההשמה, וכיתות י”ב הושמו ללמוד בבניין אחר – הבניין אשר לרוב משמש את כיתות י’ – ואילו תלמידי י’ ילמדו בבניין  החדש. על נכונות החלטה זו היתן להסיג(?), אבל מרגע שהתקבלה – כאן מתחיל סיפורנו.
כיתות י”ב (או חלק מתריס/’מנהיג’ שלהם) החליטו, בהפנמה הבוגרת משנותיה של ערך ה’פז”מניקיות’ הצה”לי, שללמוד בבניין שאיננו הבניין החדש ביותר הוא מתחת לכבודם. כתגובה לצו ההנהלה, אשר לכל הדעות ניתן להגדירו רק כ’ברברי’, כיתות י”ב פתחו ב’שביתה’ של הלימודים. כיוון שככל הנראה ‘שביתה’ שקטה לא הספיקה, אותם י”בניקים אשר הנושא יקר לליבם אף החליטו לרגום בביצים את חדר המורים, את הבניין החדש, ואת תלמידי כיתות י’ המסכנים.
כאן, ישאל עצמו הקורא היקר – וכן ההורה, המורה, שר החינוך וכל מי שערכי הנוער והחברה יקרים לו – מה הצעד הבא המתבקש. הנהלת ביה”ס החליטה, מתוך אמונה שקודם כל יש לחנך לערכים, להיכנע מיידית לטרור השמיניסטים ולהעניק להם את מבוקשם. מיד לאחר חג סוכות יתחלפו השכבות בבניינים – כיתות י”ב יעברו ללמוד בבניין החדש, וכיתות י’ לבניין הישן.
מה בעצם נעשה פה? הנהלת ביה”ס נכנעה לפרובוקציה, לאלימות, מצד גוף תלמידים אשר חש מרמור על החלטת הנהלה וניסה (הצליח) לשנות את אותה ההחלטה בכוח. איזה מין מסר חינוכי מועבר פה? שבכוח, אלימות, וטרור אפשר לפתור בעיות. ובקלות. היה פה צ’אנס קלאסי – ממש מתוך ספרי לימוד של חינוך – לחינוך לערכים; לאיתנות של מערכת החינוך אל מול סטדנרט הערכים והצניעות המדרדר תמידית. מה עשה ביה”ס במקרה זה? קרס מיידית אל מול התפרעות של בני-נוער, והעביר בזאת לקח חינוכי מדרגה ראשונה לאלף ומאתיים התלמידים שבו (וכל חבריהם, וכן אל קהל הקוראים): האלימות משתלמת. בכוח ובטרור תשיגו את מה שתרצו. מה למדו אותם י”בניקים? שבפעם הבאה שהם לא מקבלים את מה שהם רוצים, שישתמשו בכוח. שיזרקו ביצים. שיהפכו שולחנות. שיחבטו במישהו. הרי רק ככה משיגים דברים בחיים, לא? גם תלמידי כיתות י’ הנוכחיים למדו לקח חשוב, שלבטח לא ישכחו אותו כאשר הם יגיעו לי”ב, או בעצם ברגע שירצו להשיג דבר כלשהו: רק כוח.
מה היה על ‘הריאלי’ לעשות? כפי שאמר ז’בוטינסקי: יא, בראכאען. כאן המקום של הממסד הלימודי לקום ולהעביר מסר חינוכי: ילדים, שימוש בכוח איננו כלי לגיטימי בחברה. מי שזורק ביצים וחושב שב’טרור’ ישיג את מבוקשו, יחטוף. מי שרוצה לשבות שביתה ‘שקטה’, מוזמן. מי שיעיף ביצים – התלמיד הבא שייתפס בכך – יועף לאלתר מהלימודים. אלימות – לא בבית-ספרנו ולא כדרך משתלמת.
‘אפס סובלנות’ לאלימות – בדיוק על מקרים כאלו מדובר. נתראה בדקירה הבאה.

‮מדי פעם רואים בעיתון, או עולה בשיחת סלון, הקובלנה הקבועה נגד החינוך כיום. איך רמת החינוך ירודה, גם בציונים אבל בעיקר הערכים; איך לאף אחד אין היום כבוד – לא לחברו, לא כלפי הממסד ולא כלפי המורה. המסקנה של אותן טענות היא לרוב כמה חשוב להשקיע בחינוך, הילדים הם העתיד, יש לדרוש יותר ולהפסיק להתפשר, וכיו”ב. אני כמובן מסכים עם טענה זו (אם כי יקום קורא “הארץ” שירצה שהבן שלו יהיה מורה). הטענה מזכירה לי את ה’מחסור ברופאים’ בארץ עליו דווח לפני כחודש בעיתונות; כפי שהגדירה זאת ידידתי אלינער, סטודנטית לרפואה – ממש אין מחסור בתל-השומר ובארלזורוב; המחסור הוא ברופאים בפוריה ובזיו. מה, למדתי רפואה (והרי זו ‘שליחות’) כדי לגור באיזה חור-תחת בקצה הארץ? יקום הרופא – או אפילו האם הגוש-דנית לרופא – שתסכים ותרצה שהבן שלה ילך ויגור ב”פריפריה”.

עיקר סיפורי מתמקד באנקדוטה עדכנית; מקרה חינוכי שאירע לאחרונה שממחיש את הדרדרות החינוך. המקרה מתרחש בביה”ס התיכון בו למדתי – תיכון “הריאלי בעברי בחיפה”. ‘הריאלי’ קיים מאז 3191, רשימת בוגריו הארוכה כוללת נשיא, רמטכ”לים, ובכירים אחרים, וכן מאות נופלים במערכות ישראל. ביה”ס תמיד היה חצי-פרטי (כלומר, ממומן חלקית ע”י הורי התלמידים) ובקיצור – בית-ספר ותיק, מהסלתה והשמנה. קמפוס סניף התיכון של בית הספר גדול-מימדים, ומכיל מספר בנייני כיתות. בניין הכיתות החדש ביותר – אשר מעט גדול יותר, יפה יותר, מודרני יותר – אכלס בד”כ את שכבת כיתות י”ב. השנה, מסיבות שונות, החליטה הנהלת ביה”ס לשנות את ההשמה, וכיתות י”ב הושמו ללמוד בבניין אחר – הבניין אשר לרוב משמש את כיתות י’ – ואילו תלמידי י’ ילמדו בבניין  החדש. על נכונות החלטה זו היתן להסיג, אבל מרגע שהתקבלה – כאן מתחיל סיפורנו.

כיתות י”ב (או חלק מתריס/’מנהיג’ שלהם) החליטו, בהפנמה הבוגרת משנותיה של ערך ה’פז”מניקיות’ הצה”לי, שללמוד בבניין שאיננו הבניין החדש ביותר הוא מתחת לכבודם. כתגובה לצו ההנהלה, אשר לכל הדעות ניתן להגדירו רק כ’ברברי’, כיתות י”ב פתחו ב’שביתה’ של הלימודים. כיוון שככל הנראה ‘שביתה’ שקטה לא הספיקה, אותם י”בניקים אשר הנושא יקר לליבם אף החליטו לרגום בביצים את חדר המורים, את הבניין החדש, ואת תלמידי כיתות י’ המסכנים.

כאן, ישאל עצמו הקורא היקר – וכן ההורה, המורה, שר החינוך וכל מי שערכי הנוער והחברה יקרים לו – מה הצעד הבא המתבקש. הנהלת ביה”ס החליטה, מתוך אמונה שקודם כל יש לחנך לערכים, להיכנע מיידית לטרור השמיניסטים ולהעניק להם את מבוקשם. מיד לאחר חג סוכות יתחלפו השכבות בבניינים – כיתות י”ב יעברו ללמוד בבניין החדש, וכיתות י’ לבניין הישן.

מה בעצם נעשה פה? הנהלת ביה”ס נכנעה לפרובוקציה, לאלימות, מצד גוף תלמידים אשר חש מרמור על החלטת הנהלה וניסה (הצליח) לשנות את אותה ההחלטה בכוח. איזה מין מסר חינוכי מועבר פה? שבכוח, אלימות, וטרור אפשר לפתור בעיות. ובקלות. היה פה צ’אנס קלאסי – ממש מתוך ספרי לימוד של חינוך – לחינוך לערכים; לאיתנות של מערכת החינוך אל מול סטדנרט הערכים והצניעות המדרדר תמידית. מה עשה ביה”ס במקרה זה? קרס מיידית אל מול התפרעות של בני-נוער, והעביר בזאת לקח חינוכי מדרגה ראשונה לאלף ומאתיים התלמידים שבו (וכל חבריהם, וכן אל קהל הקוראים): האלימות משתלמת. בכוח ובטרור תשיגו את מה שתרצו. מה למדו אותם י”בניקים? שבפעם הבאה שהם לא מקבלים את מה שהם רוצים, שישתמשו בכוח. שיזרקו ביצים. שיהפכו שולחנות. שיחבטו במישהו. הרי רק ככה משיגים דברים בחיים, לא? גם תלמידי כיתות י’ הנוכחיים למדו לקח חשוב, שלבטח לא ישכחו אותו כאשר הם יגיעו לי”ב, או בעצם ברגע שירצו להשיג דבר כלשהו: רק כוח.

מה היה על ‘הריאלי’ לעשות? כפי שאמר ז’בוטינסקי: יא, בראכאען. כאן המקום של הממסד הלימודי לקום ולהעביר מסר חינוכי: ילדים, שימוש בכוח איננו כלי לגיטימי בחברה. מי שזורק ביצים וחושב שב’טרור’ ישיג את מבוקשו, יחטוף. מי שרוצה לשבות שביתה ‘שקטה’, מוזמן. מי שיעיף ביצים – התלמיד הבא שייתפס בכך – יועף לאלתר מהלימודים. אלימות – לא בבית-ספרנו ולא כדרך משתלמת.

‘אפס סובלנות’ לאלימות – בדיוק על מקרים כאלו מדובר. נתראה בדקירה הבאה.

6 thoughts on “כשל חינוכי, לייב

    1. בדיעבד הם צדקו. במבחן התוצאה – הם קיבלו בדיוק את מה שהם רצו. חוץ מזה, אני מפחד שיזרקו לי ביצים על הפרצוף (או שיבואו לאונ’ העברית וידרשו את הבניין שבו אני לומד 🙂

  1. בתור בוגר הריאלי, מחנך לדורות ולוחם חופש בדימוס אני מסכים עם כל מילה.

    הדבר היחיד שחסר הוא הצעה קונקרטית למהלך חינוכי. למשל:

    1. למצוא תלמיד אחד (במידת מה שעיר לעזאזל) ואותו, בלהג צבאי, “לשפוט”, להעניש וכד’. למען יראו וייראו.
    2. את שכבת י”ב כשכבה לתגמל בצורה הולמת על התנהגות טובה / אי התהנגות טובה. מספיקים הם זכויותיהם שאפשר לשלול.
    3. העברת סדנאות של דו-קיום, הבנה, סובלנות וכו’.

    לא רק להגיד שהם היו לא בסדר, אלא להציע פתרון ממשי!

    1. אתה כבר לוחם חופש בדימוס? בקושי סיימת להיות שותף לצבא הכיבוש בחובה! 🙂

      אנחנו נפתח מכרז לחיפוש תלמיד שעיר לעזאזל ונרביץ לו: למה אתה שעיר, לעזאזל, למה?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s